Wat is nu eigenlijk Marketing automation? Het is het inzetten van een geautomatiseerd systeem om zo online potentiële klanten door jouw customer journey heen te leiden. Met als uiteindelijk doel, klanten aan je organisatie verbinden. Het is feitelijk een deel van je marketing slim automatiseren. Een introductie van een soort virtuele marketing-collega die 24/7/365 bezig is met online potentiële klanten te volgen en te informeren. 

De marketingmiddelen en -kanalen worden te vaak nog gekozen op basis van ervaring in plaats van op basis van klantdata. Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Maar als je het anders gaat doen, zorg er dan wel voor dat de marketingdoelen aansluiten bij het hogere doel van je organisatie.

Marketing automation

In dit digitale tijdperk ligt het uiteraard voor de hand om ook actief te gaan werken met marketing automation. Maar hoe doe je dat? Waar begin je eigenlijk? Bij het starten met marketing automation is uiteindelijk het belangrijkste advies om klein te beginnen. Start simpel en betrek vooral ook je salesafdeling bij het nieuwe marketing automation-proces. Begin ook met het automatiseren van één proces, probeer dus niet meteen alles op te pakken. 

Wie het geduld kan opbrengen en in staat is om slim automatiseren, ook te combineren met relevante en onderscheidende content, zal uiteindelijk succesvol zijn. Vergeet ook niet om met de eerste ontvangers van je geautomatiseerde proces in gesprek te gaan. Vraag ze naar de ervaringen en hoe het allemaal ontvangen werd. Alleen dan sluit marketing automation aan op de reis en de verwachtingen van jouw potentiële klanten.

Lessons learned

  • Neem de hele organisatie mee;
  • Zorg voor goede samenwerking tussen marketing, sales en de business;
  • Begin met een kleine groep enthousiaste mensen;
  • Werk doelgericht en maakt je verwachtingen heel S.M.A.R.T.;
  • Deel de resultaten en blijf optimaliseren;