06 15 27 06 02 info@sensewise.nl

Je kan mij altijd bellen via:
06 – 15 270 602

BHAG, marktaandeel berekeningen en de S-Curve
Groei is essentieel. Of je nu een starter bent of al jaren onderneemt, het vaststellen van realistische groeidoelstellingen is van strategisch belang. Maar hoe stel je realistische doelen? Middelen die je kunt overwegen te gaan gebruiken zijn Big Hairy Audacious Goal (BHAG), het berekenen van jouw marktaandeel en het toepassen van de S-Curve als banchmark.

Blog Overzicht

1. Wat is een BHAG?
2. Bepalen van het marktaandeel
3. De S-curve
4. Werk met maandelijkse doelen
5. Conclusie

 

Wat is een BHAG?

Een BHAG is een langetermijndoel dat aanzienlijke inspanningen vereist, maar wel haalbaar is. Het moet teams, medewerkers en jezelf als ondernemer inspireren om groot te denken en ambitieuze doelen te stellen. De BHAG is het 10 jaren doel dat je opstelt voor de organisatie. Ondernemingen die een BHAG hadden geformuleerd presteren vaak veel beter dan organisaties die dat niet hadden.

Voorbeelden
Amazon: “Any book, in any language, available in less than a minute.”
SpaceX: “Enable human exploration and settlement of Mars”

Bepalen van het marktaandeel

Het vaststellen van realistische groeidoelstellingen is een belangrijk onderdeel van strategische planning. Voordat je deze doelen vaststelt, is het noodzakelijk om je totale en beoogde marktaandeel te bepalen, evenals het gewenste marktaandeel in eventuele deelmarkten waarin je wilt doordringen. Marktaandelen meten het aantal verkopen dat je maakt gedeeld door de totale verkopen van een product of dienst binnen je markt. Dit kan helpen om huidige en toekomstige prestaties te schalen, en betrouwbare gegevens opleveren voor het stellen van doelen. Met een gedefinieerd doel en relevante gegevens kun je realistische groeiverwachtingen voor de komende jaren opstellen.

Voorbeeld
Stel de totale markt is 100 miljoen per jaar groot. Door keuzes in doelgroepen en proposities te maken, verwacht ik 30% hiervan te kunnen bereiken. In deze niche markt ambieer ik een marktaandeel van 20% over 4 jaar. Dan kom ik uit op een doel van 100 miljoen x 30% x 20% = 6 miljoen.

De S-curve

Bij het vaststellen van jaarlijkse doelstellingen voor een bedrijf kan inzicht in de S-curve van groei nuttig zijn. Door te weten wanneer een bedrijf waarschijnlijk van de ene naar de andere fase overgaat en de snelheid waarmee deze overgang kan plaatsvinden, is het mogelijk om met een benchmark en gezond optimisme realistische doelen te stellen. De benchmark van Equidam stelt dat in het tweede jaar een groei van 178% ambitieus maar haalbaar is. Begrijpen hoe traditionele groeitrajecten van toepassing zijn op jouw bedrijf kan je een voorsprong geven bij het bepalen van effectieve doelen en plannen voor je eigen bedrijf.

Voorbeeld benchmark
2e jaar is 178% groei
3e jaar 100% groei
4e jaar 71% groei

Werk met maandelijkse doelen

Het stellen van maandelijkse doelen is een essentieel onderdeel van het bereiken van jaarlijkse doelstellingen. Bovendien zorgt het ervoor dat je dagelijkse inspanningen grotere lange termijn doelstellingen ondersteunen. Maandelijkse doelen helpen ook om de focus bij het moment te houden door een kader te bieden voor het evalueren en eventueel bijsturen.

Conclusie

Big Hairy Audacious Goal (BHAG), marktaandeel berekening en de S Curve zijn essentieel voor het vaststellen van realistische groeidoelstellingen over een periode van 3-5 jaar. Met de juiste hulpmiddelen kun je vooruitgang bijhouden en waar nodig bijsturen.

Bedankt voor het lezen!

Strategische Account Planning: Een recept voor succes

Strategische Account Planning: Een recept voor succes

Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Ben je klaar om het ultieme Strategische Accountplan te maken? Een Strategisch Account Plan (SAP) is een reeks acties en activiteiten waarmee organisaties hun klanten kunnen begrijpen, plannen voor groei kunnen maken en de...

Hoe bereken je de Customer Lifetime Value (CLV)

Hoe bereken je de Customer Lifetime Value (CLV)

Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Customer Lifetime Value (CLV) is een belangrijke maatstaf voor bedrijven om bij te houden. Het helpt bedrijven de waarde van een klant te begrijpen, van begin tot eind, door de gemiddelde aankoopwaarde en -frequentie, de...

Succesvol zakendoen met de kracht van LinkedIn

Succesvol zakendoen met de kracht van LinkedIn

Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Wil je verkoop stimuleren en meer potentiële klanten bereiken? Zo ja, dan is het tijd om de kracht van Social Selling via LinkedIn te ontdekken! In deze blog ga ik in op waarom Social Selling werkt en hoe je de...

Wil je je business daadwerkelijk een boost geven? Ben je op zoek naar een online-marketeer? Stop met zoeken! Bij Alexander ben je absoluut aan het juiste adres. Met zijn deskundigheid, daadkracht en drive realiseert hij aantoonbaar resultaat in jouw business!

Mark Leidelmeijer

Teammanager, RadarVertige

Alexander heeft marketing binnen IF Technology naar een hoger niveau getild. We hebben intensief samengewerkt om de hele keten van strategie tot uitvoering te verbeteren en te versnellen. Essentieel is zijn bereidheid zich te verdiepen in ons bedrijf en de processen die lopen. 

Martijn van Aarssen

CEO, IF Technology