Demand Generation met AI
Blog Overzicht
- Wat is demand generation
- De fundamenten op orde
- Meer halen uit minder moeite
- AI als versneller, niet als vervanger
- Ook slimmer vraag creëren met AI?
Wat is demand generation
Veel organisaties denken bij marketing nog vooral aan leads verzamelen. Maar voordat je kunt oogsten, moet je zaaien. Demand generation draait om het creëren van bewustzijn en interesse bij de juiste doelgroep, nog voordat zij actief op zoek zijn.
Het grote verschil met lead generation? Demand generation is langetermijnbouw. Het gaat niet om de snelle conversie, maar om relevant zijn, blijven én groeien.
De fundamenten op orde
Voordat je AI inzet, moet de basis kloppen:
- Een heldere propositie
- Een strategische contentplanning
- Een schaalbare digitale infrastructuur
Pas daarna komt AI als versneller in beeld.
Repurposing: meer halen uit minder moeite
Het geheime wapen in demand generation? Repurposing. Door één stuk hoogwaardige content, bijvoorbeeld een webinar, blog of podcast, om te vormen tot tientallen uitingen op meerdere kanalen, vergroot je je bereik met minimale extra inspanning.
Denk aan:
- Van webinar naar blog
- Van blog naar LinkedIn-snippets
- Van podcast naar video-snacks
- Van samenvatting naar nieuwsbrief
En dat allemaal geautomatiseerd met tools als ChatGPT, Munch, Riverside en Caption.AI.
AI als versneller, niet als vervanger
AI helpt je bij:
- Snel content genereren (met context en tone of voice)
- Slim plannen en distribueren
- Conversiegericht optimaliseren
Maar: AI is een middel, geen doel. De menselijke strategie, creativiteit en nuance blijven onmisbaar.
Ook slimmer vraag creëren met AI?
Ik laat je zien hoe je van één idee tientallen contactmomenten maakt.
Waarom events de motor zijn van jouw marketingstrategie
Waarom events de motor zijn voor jouw marketingstrategieIn een wereld waar B2B-marketing steeds complexer en digitaler wordt, is één ding onveranderd gebleven: vertrouwen is de sleutel. Je kunt adverteren, automatiseren en personaliseren wat je wilt, maar zonder...
Versterk je B2B-marketing met een slim marketing en sales dashboard
Versterk je B2B-marketing met een slim marketing en sales dashboardOnline marketing kan voelen als een doolhof van afkortingen en technische termen. Voor veel lijken termen als #EngagementRate, #SearchEngineOptimization, #ClickThroughRate, #CostPerClick,...
SEO checklist: 10 tips voor een betere vindbaarheid
SEO checklist: 10 tips voor een betere vindbaarheidDeze blog bevat een 10-punt checklist voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Belangrijke tips zijn onder andere het optimaliseren van meta titels en beschrijvingen, het gebruik van relevante H1-tags...
Ik ken Alexander ondertussen al een behoorlijk aantal jaren en heb hem in die jaren in verschillende hoedanigheden leren kennen. Het maakt niet uit of Alexander een workshop geeft, helpt met het uitdenken van sales en marketing, of meebouwt aan de website, hij is altijd even scherpzinnig en oplettend als ook vrolijk, sociaal en gedreven. Waar anderen stoppen of geneigd zijn het bijltje erbij neer te gooien gaat Alexander verder; je komt zelden iemand tegen die zo hard en zo snel te werk gaat, waarbij het dan ook zaak is als klant van Alexander om dat tempo bij te benen en het meeste waarde uit de opdracht te halen.
Alexander wordt binnen ons bedrijf de MARKETINGGOEROE genoemd. Want dat is hij. Hij werkte onze brandstrategy en marketing strategie uit, zorgde ervoor dat we buyer persona’s ontwikkelden, beheert de marketing kalender, creëert content, update onze website, optimaliseert SEO, update het CRM systeem, maakt campagnes en schakelt met sales. Maar bovenal heeft hij ons geïnspireerd en opgeleid in hoe de wereld van (online) marketing werkt. Al onze accountmanagers en adviseurs hebben een stukje van dit DNA overgenomen. Met resultaat. Chapeau. Een echte goeroe.