In onze steeds transparanter wordende wereld, moeten bedrijven zich meer dan ooit concentreren op de wensen, behoeften en verwachtingen van hun klanten. Alleen dan kunnen bedrijven hun huidige positie in de markt behouden of juist verder versterken. Klanten verwachten namelijk steeds vaker dat een product of dienst aansluit op de behoeften van het moment.

Om een bedrijf klantgericht te ontwikkelen zal je als ondernemer radicale openheid en behendigheid moeten tonen. Je zal bereidt moeten zijn oude gewoontes, overtuigingen en structuren ter discussie te stellen. Want hoe verhoog je de klantervaring met een gevisualiseerde klantreis? En wat is eigenlijk een gevisualiseerde klantreis? Laat ik het zo zeggen, Het is een weergave van alle interacties van jouw klant met jouw organisatie gedurende het gehele aankoopproces.

Visualiseren van de reis

Om jouw klantreis beter te kunnen begrijpen is het visualiseren van de reis een logische stap. Door deze reis te visualiseren en het vervolgens ook op te delen in heldere stappen of fases, wordt het nadenken over wat je moet doen of moet leveren per stap of per fase een stuk eenvoudiger.

Het doel moet zijn om datgene wat je moet doen of moet leveren het beste aansluit op de behoeften van de klant op dat moment. In onderstaande illustratie is een klantreis opgedeeld in 6 fases en per fase zijn daar weer doelen vastgesteld (de bolletjes). Een leuk detail in deze klantreis is, dat het ook duidelijk maakt dat het feitelijk een continuproces is.

illustratie is een klantreis

Een klantreis maakt ook helder waar de kansen liggen om de huidige dienstverlening te verbeteren. Naast het verbeteren is het ook een mooi kompas voor de marketing- en verkoopafdeling. Zo kun je de reis voor de klant op voorhand al duidelijk maken.

Wil je meer weten over het visualiseren van een klantreis en de aanpak van SenseWise hierin? Neem dan gerust contact met me op. Wil je meer weten over de dienst Branding as a Service en wat het voor jouw organisatie zou kunnen betekenen?

Stand out from the Crowd. Want het begint allemaal met het hogere doel om iets radicaal te willen veranderen. Het ondernemen vanuit de echte waarom.