Marketing en verkoop activiteiten veranderen door big data en de digitale transformatie. Technologische ontwikkelingen die analysemogelijkheden bieden rondom het online gedrag van klanten en prospects initiëren deze verandering. En vergeet ook niet dat onze klanten steeds beter geïnformeerd zijn. Deze trends zorgen ervoor dat er een verandering plaats vind in het koopgedrag en de daarbijbehorende klantreis van je prospects en klanten.

Vier belangrijke veranderingen moet je zien, maar ook omarmen.

  1. Zelf klanten vinden -> Wordt nu focus op gevonden worden
  2. Inzet van massacommunicatie -> Wordt persoonlijke een-op-een-communicatie 
  3. Focus op een social media kanaal  -> Wordt meerdere social media kanalen tegelijkertijd bewerken
  4. Intuïtieve beslissingen nemen -> Wordt nu juist data-gedreven beslissingen nemen.

Zelf klanten vinden -> Wordt nu focus op gevonden worden
Bedrijven zouden inbound marketing nog veel meer moeten omarmen en extra aandacht en focus moeten leggen op contentmarketing, zoekmachine-optimalisatie en lead nurturing.

Inzet van massacommunicatie -> Wordt persoonlijke een-op-een-communicatie 
Massacommunicatie is echt dood. Bedrijven zouden moeten overstappen naar een-op-een-communicatie. Tools zoals ActiveCampaign helpen daarbij. Door gericht keuzes te maken over de boodschap en bewust te kiezen bij wie welk bericht wordt aangeboden. In het artikel “Met ActiveCampaign scoor je meteen een warme lead lees je meer over deze onderwerp

Focus op een social media kanaal  -> Wordt meerdere social media kanalen tegelijkertijd bewerken
De klantreis staat echt centraal en klanten bevinden zich nooit op één kanaal. Er zijn verschillende contactpunten waar je de klant kunt bereiken. Voor een sterke boodschap die daadwerkelijk aankomt bij klanten, is consistentie nodig en moeten de verschillende kanalen elkaar versterken. In het artikel “Een klantreis verbeteren door deze gewoon te visualiseren? lees je meer over deze onderwerp.

Intuïtieve beslissingen nemen -> Wordt nu juist data-gedreven beslissingen nemen
Onze digitale wereld zorgt voor een overvloed aan beschikbaarheid informatie. Op basis hiervan kunnen wij nog betere beslissingen nemen wat wel en niet te doen. Niet alleen kan er nu goed gesegmenteerd worden, ook nieuwe ideeën kunnen hierdoor relatief eenvoudig getest worden en bij succes uitgerold worden.

Niet meer; “ik denk dat deze doelgroep het relevant vindt?”

Maar juist; “ik weet dat ze het willen!”