Maak marketing medeverantwoordelijk voor de commerciële doelstellingen van de verkoopafdeling. De ondernemer die dit begrijpt, creëert synergie tussen deze twee afdelingen. En er is meer. Op een positieve manier verandert zo ook de cultuur en het werkgedrag binnen jouw organisatie.

Vaak hoor en zie ik dat bedrijven te comfortabel in hun dagelijkse routine zitten. Het is namelijk erg makkelijk om vast te houden aan de zaken die je al weet of doet. Vraag jezelf eens af, wanneer je voor het laatst, iets voor het eerst qua marketing of verkoop anders hebt gedaan?

“Marketing werkt bij ons niet” & “Het is niet meetbaar en wat levert het nu echt op” 

Twee losse afdelingen met eigen belangen

Organisaties zien marketing- en verkoopafdelingen nog te vaak als twee losse afdelingen met eigen belangen en doelstellingen. Marketing wordt anno 2019 ook nog steeds onderschat. Te vaak hoor ik uitspraken als “marketing werkt bij ons niet” en “het is niet meetbaar”. Jij weet natuurlijk allang dat dát niet waar is. Vandaag de dag zijn marketinginspanningen heel goed meetbaar. Met marketing kun je leads heel goed omzetten naar nieuwe blije klanten. 

Rits marketing en sales echt samen

Maak met de marketing een echte verbinding met de verkoopafdeling. Geef SMART opvolging aan alle marketinginspanningen en merk meteen het resultaat. Immers, marketing faciliteert en verkoop activeert.

Hieronder zie je een schematische weergave van generieke taken en processen tussen een marketing- en verkoopafdelingen. Wil je meer weten over dit proces en hoe jij dat kunt optimaliseren binnen je organisatie? Aarzel dan niet en laat gewoon een berichtje achter.

Slim (samen)werken tussen marketing en sales door

  • Van meetbare Marketing Qualified Leads naar kansrijke Sales Qualified Leads te gaan; 
  • Maak marketing medeverantwoordelijk voor commerciële doelstellingen;
  • Zorg dat marketing activiteiten duurzaam geïntegreerd worden binnen de verkoopstrategie;
  • Creëer duidelijke KPI’s en zorg dat je marketing en verkoop inspanningen goed en consequent meet
  • Focus op slimme software te leggen integratie tussen marketing en verkoop;

Stand out from the Crowd. Want het begint allemaal met het hogere doel om iets radicaal te willen veranderen. Het ondernemen vanuit de echte waarom.