Omdat jij niet de organisatie de schuld geeft als het huidige Business Model niet meer werkt? Jouw succes ontstaat uit het feit dat je wel aandacht besteed aan hoe de markt om je heen aan het veranderen is. Jij staat geregeld stil bij vragen als; wat is vandaag de dag nog onze toegevoegde waarde? Wat hebben onze klanten nu echt van ons nodig?

Jij ziet wel in dat de toegevoegde waarde voor jouw klanten snel aan het veranderen is. Jij past daarom continue jouw producten en/of diensten aan, om zo aansluiting te houden bij wat jouw klanten echt nodig hebben. Je innoveert, volgt de laatste trends en je staat continue open voor verandering, advies en zelfs kritiek. De reden dat andere ondernemers toch minder succesvol zijn, heeft vooral te maken met het feit dat ze in een van de volgende drie categorieën vallen.

Een ondernemer die geen idee meer heeft wat hij doet

Deze groep heeft geen idee wat er nodig is om succesvol te zijn en te blijven. Ze nemen niet de tijd om een strategie te formuleren of om deze juist aan te scherpen. Deze ondernemers zijn feitelijk stuurloos, reageren voornamelijk primair op tegenslagen of onverwachte uitdagingen, ze zijn sterk afhankelijk en hopen dat ‘zaken’ vanzelf weer goed komen. Deze ondernemers nemen geen tijd om te zien in welke veranderende markt ze nu eigenlijk zitten. Ze omarmen hierdoor niet de nieuwste trends omdat ze deze simpel weg niet herkennen of zien.

Een ondernemer die leiderschap mist

Het ontbreekt eigenlijk aan lef. Deze groep is toe aan een vleugje brutaliteit. Ze sturen in het heden en niet op de toekomst. Deze ondernemers willen niets ‘verliezen’, terwijl ze juist moeten gaan voor het willen ‘winnen’. De huidige bedrijfskritische processen worden niet genoeg in twijfel getrokken en veranderen is geen optie. Maar waarom? Zijn deze ondernemers bang om te falen? Zijn ze bang voor het onbekende? Of zijn ze bang om alles te verliezen? Een ding is zeker, ze staan onvoldoende open voor verandering om zich heen.

Een ondernemer die hoogmoed in overvloed heeft

Alles is perfect! Ik heb alles prima voor elkaar! Het personeel, de processen, onze missie, visie en ook de strategie, het is allemaal zoals het moet zijn. Veranderen vraagt om een grondig onderzoek naar onderwerpen als persoonlijke kwaliteiten en bezieling. Het zal een beroep doen op een ’open mind’ naar de wereld, maar vooral ook naar jezelf. Deze ondernemers willen niet inzien dat ze het advies of de hulp goed kunnen gebruiken, ze willen niet toegeven dat het ook anders kan of in sommige gevallen moet.

Zoek je een sparring-partner, startup accelerator, organisatorische ondersteuning en fun? Schakel dan SenseWise in! SenseWise onthult, helpt, inspireert, geeft en lost op!