Je kan mij altijd bellen via:
06 – 15 270 602

Succesvol samenwerken tussen marketing, verkoop en operatie

In de samenhang van marketing, verkoop en operatie draait alles om samenwerking. Laten we daarom eens dieper ingaan op de voor mij vijf belangrijke stappen van deze interne reis. Laat je inspireren door hoe marketing, verkoop en operatie optimaal kunnen samenwerken om bij te dragen aan het opbouwen van waardevolle klantrelaties, elk met een uitstekende customer lifetime value (CLV).

 

Blog Overzicht

  • Stap 1: Suspects informeren door marketing
  • Stap 2: Prospect inspireren met marketing en sales
  • Stap 3: Klant adviseren door sales
  • Stap 4: Klant begeleiden door het leveringsproces
  • Stap 5: Klant naar ambassadeur begeleiden

 

Stap 1: Suspects informeren door marketing

De reis begint met marketing, waar potentiële klanten worden geïnformeerd en bewust worden gemaakt van jouw organisatie. Hier draait het om het leren kennen van zowel de organisatie, jouw diensten/ producten en de contactpersonen binnen je organisatie. Marketingteams delen gepersonaliseerde content en organiseren gerichte events om interesse van potentiële klanten te wekken. Het doel is om van suspects waardevolle leads te maken. Lees ook eens het geheime wapen voor leadgeneratie.

 

Stap 2: Prospect inspireren met marketing en sales

In deze fase begint de samenwerking tussen marketing en verkoop. Het inspireren van prospects is de sleutel. Marketing levert leads aan verkoop en het commerciële proces begint. Dit is het moment waarop prospects serieus geïnteresseerd raken en overwegen om met jouw organisatie in zee te gaan. Het is de overgang van interesse naar actie. Lees ook eens meer over het samensmelten van marketing en verkoop voor optimalisatie van de klantreis.

 

Stap 3: Klant adviseren door sales

Als prospects bijna klanten worden, start de fase waarin verkoop prospects adviseert. Dit omvat het gezamenlijk creëren van oplossingen die aansluiten op de behoeften van de potentiële klant. Samen worden oplossingen besproken en geoptimaliseerd. Hier draait alles om het opbouwen van vertrouwen en het leveren van waarde aan de potentiële klanten. Lees ook eens meer over demand generation in drie stappen.

 

Stap 4: Klant begeleiden door het leveringsproces

De opdracht is getekend, nu begint het echte werk. De klant en jouw organisatie (de operatie) gaan gezamenlijk door het leveringsproces. Dit omvat het het maken van een plan van aanpak, de technische implementatie, training voor de medewerkers, het testen van de oplossing en uiteindelijk de oplevering. Het hoogtepunt van deze fase is het moment waarop de klant de oplossing in gebruik neemt en profiteert van de voordelen ervan.

 

Stap 5: Klant naar ambassadeur begeleiden

Het klanttraject stopt niet na de implementatie. De klant moet nu worden begeleid in het onderhoudsproces. Dit omvat het borgen van de Service Level Agreement (SLA), het verstrekken van periodieke rapportages en het waarmaken van de belofte als leverancier. Dit is het moment waarop klanten niet alleen tevreden zijn met de geboden oplossing, maar ook met de doorlopende ondersteuning en diensten.

Elk van deze stappen vereist zorgvuldige aandacht, betrokkenheid en toewijding van jouw organisatie om de klanttevredenheid te garanderen en langdurige relaties op te bouwen. Blijf de behoeften van jouw klanten begrijpen en zorg ervoor dat elke fase van de reis moeiteloos verloopt. Op die manier kun je niet alleen klanten aantrekken, maar ook behouden voor de lange termijn.

Bedankt voor het lezen!

Hoe haal je het meeste uit een LinkedIn-campagne?

Hoe haal je het meeste uit een LinkedIn-campagne?

Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Stel je voor dat je ronddwaalt in een onbekende stad zonder GPS of kaart. Dit is vergelijkbaar met hoe het is om een LinkedIn-campagne te voeren zonder de juiste targetingstrategie. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres...

Hoe genereer ik effectief nieuwe leads?

Hoe genereer ik effectief nieuwe leads?

Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602In de wereld van zakendoen is er een term die voortdurend opduikt: leadgeneratie. Het is de motor die bedrijven draaiende houdt, maar het is ook een gebied waar veel organisaties worstelen. Je hebt waarschijnlijk gehoord...

Ik ken Alexander ondertussen al een behoorlijk aantal jaren en heb hem in die jaren in verschillende hoedanigheden leren kennen. Het maakt niet uit of Alexander een workshop geeft, helpt met het uitdenken van sales en marketing, of meebouwt aan de website, hij is altijd even scherpzinnig en oplettend als ook vrolijk, sociaal en gedreven. Waar anderen stoppen of geneigd zijn het bijltje erbij neer te gooien gaat Alexander verder; je komt zelden iemand tegen die zo hard en zo snel te werk gaat, waarbij het dan ook zaak is als klant van Alexander om dat tempo bij te benen en het meeste waarde uit de opdracht te halen.

Ivo Noppen

Managing Director, FalconForce

Alexander wordt binnen ons bedrijf de MARKETINGGOEROE genoemd. Want dat is hij. Hij werkte onze brandstrategy en marketing strategie uit, zorgde ervoor dat we buyer persona’s ontwikkelden, beheert de marketing kalender, creëert content, update onze website, optimaliseert SEO, update het CRM systeem, maakt campagnes en schakelt met sales. Maar bovenal heeft hij ons geïnspireerd en opgeleid in hoe de wereld van (online) marketing werkt. Al onze accountmanagers en adviseurs hebben een stukje van dit DNA overgenomen. Met resultaat. Chapeau. Een echte goeroe.

Bart Verhagen

CEO, RadarVertige